Review spel: MicroMacro Crime City

Bijgewerkt op: 8 jun. 2022

Soms zie je een spel en denk je “dat moet ik uitproberen”. Dat had ik dus ook toen ik MicroMacro CrimeCity zag. Waarom? Het lijkt mij namelijk een soort combi tussen Waar is Wally en Cluedo. Samen moet je op een zoekplaat misdaden proberen op te lossen. Van White Goblin Games mochten wij dit spel uitproberen. Testten of het een cadeautip voor bij mijn kinderfeestjes is, leuk!

Review spel: MicroMacro Crime City

Het spel in het kort

Op een supergrote MicroMacro zoekplaat (echt tafelgroot) zoek je samen naar slachtoffers en daders. Mar dan ben je er nog niet, want dan krijg je nog verdere opdrachten in dat misdaadverhaal. Het motief van de dader moet namelijk ook ontdekt worden. Maar ook bijvoorbeeld waar het slachtoffer woont, het beroep van de dader en waar de dader naar toe gevlucht is. Er zijn 16 misdaden om naar de speuren op de zoekplaat. Van makkelijk tot behoorlijk moeilijk, oftewel van één tot vijf sterren. De makkelijkste is het beginspel waarmee je meteen leert hoe het spel werkt. De uitleg is dus meteen spelen en samen speuren!

Review spel: MicroMacro Crime City zoekspel zoekplaat

Samen speuren

Al bij het zoeken voor de eerste misdaad zie je meteen heel veel. Van andere misdaden tot grappige details. Eigenlijk zijn het allemaal kleine verhaaltjes die op de zoekplaat door elkaar zijn getekend. Tot in de kleinste details, zoals bloedspetters van het neergeschoten slachtoffer. Klinkt erg dramatisch als ik bloedspetters zeg, maar het is allemaal in zwart – wit en dan ook nog ’s met dierenpersonages. Dus het is totaal niet eng, maar juist leuk om te zien!

Dat speuren doen mijn kinderen met het blote oog. En dat lukte ze supergoed! Ik was echter blij met het vergrootglas wat er bij hoort. Die dieren lijken namelijk best op elkaar.

Terwijl ik dit schrijf, hebben we al de helft van de misdaden gehad. Met de ene misdaad ben je wat langer bezig dan de ander. Sommige misdaden hebben namelijk meer opdrachten om uit te pluizen of zijn moeilijker. Je kan vanwege de korte duur per misdaad (gemiddeld een kwartier) elke keer het spel pakken voor een nieuwe misdaad. Nadeel is wel dat na de 16 misdaden je klaar bent met het spel. Er staan wel een paar extra misdaden op de website, maar dan houdt het toch echt op.

Review spel: MicroMacro Crime City vergrootglas

Aanrader

Wij vinden dit spel superleuk, vooral omdat het een (voor ons) nieuw spelsoort is. Daar bedoel ik mee het idee dat je met een kaart, omschrijvingen en opdrachten samen criminelen moet zien op te sporen. Leuk spelconcept dus dit. Echt een leuke cadeautip voor een verjaardag of Sinterklaas en kerst. Helemaal als de jarige mijn spionnenfeestje geeft!

Benieuwd naar dit spel? Je kan het op de website van White Goblin alvast een keer uitproberen. Klik daarvoor hier.

Speelgoed van het Jaar Verkiezing

Dit spel is een van de jurywinnaars van de Speelgoed van het Jaar 2021 verkiezing in de categorieën 10 en 11 jaar en Familiespellen. Naast de deskundige jury, mag jij nu als publiek gaan stemmen op je favoriete spel, puzzel of speelgoed. Leuke is dat je daarmee prijzen kan winnen: van het speelgoed waar je op gestemd hebt en waardebonnen tot kaarten voor het Speelgoed Gala met overnachting! Stemmen kan je op www.speelgoedvanhetjaar.nl

Review spel: MicroMacro Crime City speelgoed van het jaar