Review spel Evergreen van 999Games

Het is weer najaar. Dat betekent voor kinderen helaas niet meer tot laat lekker buiten spelen, maar wel knutselen en spelletjes binnen doen. Ook weer leuk! Spelletjes doen, daar zijn wij gek op. Dus we vonden het ook leuk dat we het spel Evergreen van 999Games kregen. Het spel is één van de winnaars van de speelgoed van het jaar verkiezing. Dat geeft dus hoge verwachtingen!

Review spel Evergreen van 999Games

Speelgoed van het jaar verkiezing

Elk jaar kiest een jury het beste, leukste, vernieuwende speelgoed van het jaar uit. Er zijn verschillende categorieën, van bouw en constructie en voertuigen tot puzzels en spellen. Evergreen is winnaar in de categorie kennerspellen. Dat zijn spellen die, kort gezegd, wat uitdagender, tactischer, uitgebreider en duurder zijn.

Review spel Evergreen van 999Games bordspel

Evergreen

Het doel van het spel is om een nieuw ontdekte planeet leefbaar te maken door bomen te laten groeien. Klinkt erg educatief, maar dat is het niet. Ja, je leert dat bomen groeien uit een zaadje met water en zonlicht, maar dat is het dan ook wel. Het draait allemaal om het zo tactisch mogelijk planten van die zaadjes, zodat er een zo groot mogelijk bos ontstaat.

Review spel Evergreen van 999Games uitleg

De spelregels

Met een Ikea pakket volg ik (in tegenstelling tot manlief) altijd de stappen in het instructieboekje. Werkt altijd goed met die plaatjes erbij. Maar toen mijn dochtertje de spelregels van Evergreen voorlazen, haakte ik na de spelvoorbereiding af. Dit snapte ik niet. Dus zocht ik meteen een speluitleg op Youtube. Dat werkte beter, hierdoor werden de regels uit het boekje duidelijk.

Iedere speler mag op zijn planeet (eigen bord voor iedereen) bomen planten en meren aanleggen. Die bomen worden geplant als kiem en kan je laten uitgroeien tot een hoge boom. Elke beurt mag je je planeet laten groeien. Wat en hoeveel je kan laten groeien is afhankelijk van de bioomkaart die je kiest. Op die kaart staat namelijk in welk deel van je planeet je mag groeien.

Je planeet laten groeien doe je in verschillende rondes, namelijk de seizoenen. Elk seizoen verandert de stand van de zon. Dus elke ronde schijnt de zon vanaf een andere plek. Gevolg daarvan is dat elke ronde andere zaadjes kunnen uitgroeien tot bomen. En dus een steeds groter wordend bos!

Er zijn trouwens niet alleen bomen, maar ook meertjes. Die geven zaadjes water, waardoor bomen ook groeien. En dan zijn er nog struiken. Die verbinden bomen met elkaar tot een bos. Na elke ronde tel krijg je punten voor je grootste bos en voor alle bomen die zonlicht hebben.

Review spel Evergreen van 999Games bomen

Speelstukken

Die kiemen, lagen bomen, hoge bomen, struiken en meertjes zijn 3D stukken van hout. Een soort pionnen dus. Die zet je elke beurt in je planeet. Het is echt in, want je zet deze in een verlaagd stukje in de planeet. De zon schijf je elke ronde in een andere zijkant van het spelbord. Het begin spelbord is dus wat saai, maar je brengt het tijdens het spel tot leven. Als je tenminste de goede kaarten kiest en op de juiste plek zaadjes plant!

Conclusie

Het spel hebben we inmiddels een paar keer gespeeld met mijn gezin. En ook de meiden met een paar vriendinnen. Zij konden het spel na een keer spelen kort en duidelijk uitleggen aan hen. Dus ondanks de (voor mij) uitgebreide speluitleg, heb je het spel na een keer spelen goed door. Het spel duurt ongeveer 45 minuten. Ligt er natuurlijk wel aan met hoeveel spelers je het spel speelt.

Review spel Evergreen van 999Games bordspel kaarten

Iedereen bedacht na een ronde meteen zijn eigen tactiek. De een gaat voor het meeste zonlicht, de ander voor het grootste bos, of je medespeler zo veel mogelijk dwarszitten door ‘zijn’ kaarten te kiezen. Ja, gaat er altijd fanatiek aan toe bij ons, haha.

Evergreen is echt een tactisch spel. Hierdoor is het spel naar mijn idee leuk voor kinderen in de bovenbouw en ouder. Ook voor volwassenen dus! Het spel hebben we getest met 2, 3 en 4 spelers. Vier spelers is de max. Maar je kan het ook alleen doen volgens de uitleg. Of dat leuk is weet ik niet. De onderlinge strijd, daar houden wij namelijk wel van!

Het spel is te koop voor ongeveer € 45,-. Een best duur spel, maar ik denk wel dat dit spel net zoiets is als Catan: het blijft elke keer uitdagend door de verschillende bioomkaarten en is van goede kwaliteit. Dus als je een speciaal spel aan je kinderen wilt geven, is dit een leuke cadeautip!

Tips voor leuke spellen en kinderfeestjes

Nog meer tips voor spellen vind je in mijn grote spellenblog. Met bordspellen, kaartspellen, dobbelspellen en nog meer. Ook leuk als je een kijkje neemt bij mijn draaiboeken en feestpakketten voor de leukste kinderfeestjes thuis en pakjesavondspel en kerstspel!