Review: bordspel Ticket to Ride 15th Anniversary

Bijgewerkt op: 6 jun. 2022

Dat Ticket to Ride een van onze favoriete spellen is, dat hebben jullie al kunnen lezen in een eerder blog. Superleuk dan ook dat wij de jubileum editie van dit spel, Ticket to Ride 15th Anniversary, kregen van Asmodee om uit te testen! Ben jij ook fan van die spel of ben je er benieuwd naar? Lees dan verder, want dit is echt een superleuk cadeau voor TtRfans!

review Ticket to Ride spel

Speciale editie Ticket to Ride

Al 15 jaar is Ticket to Ride een populair spel. Daarom hebben ze naast allerlei uitbreidingen en stedenvarianten, dit jaar een jubileum versie. Het is hetzelfde originele Europe spel, maar dan luxe en met veel extra’s. Zo is het spelbord echt supergroot, heeft het bord vrolijkere kleuren, luxe scorepionnen, zitten de treintjes in hun eigen kleur metalen blikjes en zijn de treintjes per kleur anders en gedetailleerd. Zelfs de doos is mooier door reliëf. Echt speciaal dus.

Hoe werkt het spel?

Iedere speler moet de routes op de kaarten die hij trekt proberen te maken met al zijn treintjes en tunnels. Treinroutes door Europa dus. Die kaarten kan je strategisch kiezen. Maar om daadwerkelijk te kunnen bouwen, is een beetje geluk nodig bij het trekken of kiezen van de juiste kleurkaarten. Elk stukje van je treinroute heeft namelijk een bepaalde kleur.

Review ticket to ride bordspel

Dan ben je ook nog afhankelijk van de bouwtactieken van je medespelers. Die kunnen je namelijk goed dwarszitten met hun routes! Maar, je kan ook gebruik maken van hun routes met een tunnel. Dan hoef je zelf dat stuk route dus niet te bouwen, maar alleen een tunnel neerzetten. Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar na een keer spelen is het helemaal duidelijk. Dus moeilijk is het niet! Lees voor meer uitleg mijn eerdere blog.

Review ticket to ride bord spel uitbreiding

Uitbreidingen

Bij deze versie zitten ook alle uitbreidingskaarten bij die ooit voor dit spel zijn uitgebracht. Dat zijn Europe 1912, Mega Europa en Grote steden van Europa. Dat betekent dus nog meer spelplezier, want je kan hierdoor nog 3 verschillende varianten van het spel spelen. Die eerste uitbreiding hadden we al, dus kunnen we nog twee nieuwe varianten spelen als we de originele versie beu zijn. Niet dat dat snel zal gebeuren, want elk spel trek je nieuwe routekaarten. Dat betekent dus elke keer opnieuw je strategie en tactiek voor die kaarten bedenken en afwachten hoe je medespelers bouwen. Blijft gewoon leuk, niet gek dan ook dat het al jaren populair is. En het bij mij in mijn top 10 van leukste spellen staat!

Review ticket to ride bordspel speciale editie

Voor de echte fan

Het spel is wel iets voor de echt Ticket to Ride fan denk ik. Deze jubileum editie kost namelijk € 79,95 en de gewone versie € 29,95 bij Bol.com. Dus best prijzig. Daarom zeg ik ook voor de echte fan, want als je het originele spel al hebt, moet je wel echt liefhebber zijn om hetzelfde spel te kopen. In luxe variant en met alle uitbreidingen, dat dan wel weer!

Wil je het eerst ’s uitproberen? Dat kan ook. Want op www.unboxnow.nl kan je de print & play versie downloaden. Er staan daar nog meer spellen om uit te proberen trouwens. Handig toch?

Review ticket to ride print play

Nog meer tips voor leuke bordspellen, maar ook dobbelspellen, kaartspellen en kinderspellen vind je in mijn speltips blog. Kijk ook meteen even naar mijn kinderfeestjes voor leuke feestideeën zoals het professorfeest.