Review bordspel: Ticket to Ride Europe en Amsterdam

Bijgewerkt op: 14 jun. 2022

Eén van onze favoriete spellen is Ticket to Ride Europe. We vonden het dan ook erg leuk dat we de allernieuwste versie, Ticket to Ride Amsterdam, kregen om uit te proberen! Waarom wij dit spel zo leuk vinden? Het is een combi van geluk, tactiek en is elke keer weer anders.

Review bordspel: Ticket to Ride Europe

Lijkt moeilijk, maar is het echt niet!

Als je de spelregels gaat lezen, denk je halverwege “ik snap er niks meer van, laat maar”. Maar dat is het dus echt niet! Speel gewoon eerst even een oefenrondje en dan weet je precies hoe het werkt. Het doel is namelijk simpel: zoveel mogelijk treinroutes bouwen met je treintjes, tunnels en routekaarten.

Treintjes bouwen

Die treinroutes lopen door heel Europa. Nou ja, het oude Europa, want alle steden hebben ouderwetse namen. Je topografische kennis wordt bij dit spel ook meteen getest, want de treinroutes moet je namelijk kiezen en opzoeken. Er zijn lange en korte routes. Voor de lange krijg je veel meer punten dan voor een korte route. De een heeft de tactiek van veel korte routes bouwen, de ander gaat juist voor de lange. Wie voor welke route gaat weet je pas als het spel klaar is. De routekaarten van de andere spelers krijg je namelijk niet te zien.

Review bordspel: Ticket to Ride Amsterdam

Tactisch en strategisch spel

Welke routes je ook kiest, je komt de andere spelers altijd wel tegen onderweg op het bord (als je het spel met meer dan twee spelers speelt). Ben je een aardige medespeler, of ga je het je medespelers juist lastig maken? Weer een tactische keuze dus. Je kan namelijk een deel van de route van een medespeler bebouwen om hem dwars te zitten. Maar je kan ook gebruik maken van je medespelers door een deel van hun al gebouwde route te gebruiken met een tunnel.

Uitbreiding

Er zijn veel verschillende routekaarten. Daardoor is het spel elke keer weer anders. Ben je lichtelijk verslaafd aan het spel en ben je toe aan nieuwe routekaarten en extra uitdaging? Dan kan je één van de vele uitbreidingsspellen kopen. Zelf hebben wij de uitbreiding 1912 gekocht, waardoor we nog meer routes hebben. Maar ook zitten er pakhuizen bij voor wat extra uitdaging.

Review bordspel: Ticket to Ride  Amsterdam

Nieuwe variant: Ticket to Ride Amsterdam

Deze versie is de snelle versie van het originele bordspel. Ben je met Europe makkelijk een uurtje aan het spelen met z’n vieren of vijven, hier doe je nog niet de helft van de tijd over. Dat komt natuurlijk omdat het bord kleiner is, waardoor er minder routes zijn. Het doel van het spel is wel hetzelfde, dus routes bouwen. Deze keer niet met treintjes, maar met karretjes. Ook al denk je de meeste routes te hebben, dat betekent in dit spel nog niet dat je ook gewonnen hebt. Bij deze snelle versie kan je namelijk bonuspunten krijgen. Een leuke, snellere, compactere en goedkopere versie van Ticket to Ride Europe. Naast Amsterdam zijn er ook nog andere steden versies, zoals New York met taxi’s en Londen met dubbeldekkers.

Review bordspel: Ticket to Ride spellen tips

Cadeautip

Het originele bordspel kan je kopen bij Bol.com. Vanwege de prijs is dit spel een cadeautip voor ouders (of opa’s en oma’s of ooms en tantes) die hun kinderen met een spel willen verrassen met hun verjaardag of in de decembermaand. Heeft iemand het spel al, dan is een uitbreidingsset een leuk cadeau om te geven. Op een kinderfeestje kan je dit spel samen met één of meer andere kinderen geven. De uitbreiding 1912 kost namelijk ongeveer € 15,-. Voor ongeveer € 5,- meer heb je de snelle steden versies al.