Review spel Kites

Van Asmodee kregen we een superleuk spel opgestuurd: Kites! Een kaartspel wat je snel kan spelen door de simpele spelregels. Het leuke aan dit spel is dat je niet tegen elkaar, maar met elkaar samen moet werken. Wat wel erg stressvol is door leeglopende zandlopers. Gevolg is dat je gestrest naar elkaar gaat gillen. Dat zorgt voor een grappige chaos!

review spel kaartspel Kites tips voor spellen

Kaartspel

Kites is een kaartspel. Het doel van het spel is om alle vliegers in de lucht te houden. Geen echte vliegers natuurlijk, maar gekleurde zandlopers. Doel is dus om de zandlopers niet leeg te laten lopen voor alle vliegerkaarten gespeeld zijn. Elke zandloper heeft zijn eigen doorlooptijd. Zo loopt de rode het snelst leeg van allemaal.

Op de kaarten staan vliegers met kleursymbolen. De kleuren die op je kaart staan, die zandlopers moet je tijdens je beurt omdraaien. Handig om die kaart te kiezen waarvan de zandlopers het verst leeg zijn. Er zijn ook kaarten met maar één kleursymbool. Dan mag je kiezen of je die kleur zandloper omdraait of de witte zandloper. Na je beurt hou je weer alle zandlopers in de gaten en geef je de andere spelers tips welke kleur ze moeten uitleggen. Doel is dus om zand in alle zandlopers te houden tot alle kaarten gespeeld zijn. Zodra er namelijk een zandloper leeg is, stopt het spel.

Samenwerken

De hele spelduur (ongeveer 10 minuten) let je op de leeglopende zandlopers. Dat doorlopen van het zand zorgt voor stress bij iedere speler. Omdat je elkaar tips mag geven, je werkt immers samen, gaat dat vanwege de tijdsdruk meestal met alle spelers door elkaar. En ook nog, schreeuwend, gillend. Echt, dat gaat vanzelf, kan je niks tegen doen! Je wilt namelijk met z’n allen alle kaarten gespeeld hebben voor een zandloper leegloopt. Lekker chaotisch spel dus, wat voor veel plezier zorgt! Ok, de buren hebben nu misschien wel het idee dat we ruzie hadden door al dat geschreeuw. Maar wij hadden toch echt de grootste lol!

Moeilijker met meer spelers

Met hoe meer spelers je bent, hoe moeilijker het spel wordt. Je kan het spel met 2 tot en met 6 spelers spelen. Bij 2 spelers krijg je 5 kaarten, bij 6 spelers maar 3. Dan is het dus lastiger om juist die kaart te hebben die je kan uitleggen voor de leegste zandloper. En dan geldt bij meer spelers ook nog ’s dat iedereen zijn eigen idee heeft over welke zandlopers het beste als eerste omgedraaid kunnen worden. Maar, hoe meer spelers, hoe groter de chaos en dus het plezier!

Gebeurteniskaarten

Heb je het basisspel goed geoefend, dan kan je het spel moeilijker maken. Er zijn namelijk gebeurteniskaarten. Er zijn in totaal 12 van deze gebeurteniskaarten. Je kan ze allemaal meteen tussen de vliegerkaarten schudden. Maar dat hoeft niet. Je kan het ook eerst uitproberen met van elke soort één kaart bijvoorbeeld.

De stormkaart betekent dat alle zandlopers omgedraaid moeten worden. Bij verwarde lijnenkaart moet je een kaart wisselen met de speler links en rechts van je. En bij de vliegtuigkaart mag er niks gezegd worden tot die kaart door de volgende speler is afgedekt met zijn gespeelde kaart. Deze gebeurteniskaarten kosten je tijd en levert dus nog meer stress op!

Aanrader

Het spel is winnaar bij de Speelgoed van het jaar verkiezing in de categorie familiespellen tot 12 jaar. Dat snappen wij wel. Zowel mijn gezin als de vriendinnen van de meiden vinden Kites namelijk een superleuk spel. Ook al levert het heel wat stress en gegil op, iedereen had echt de grootste lol.

Dit spel is echt een aanrader. Wil je nog meer tips voor spellen? Kijk dan in mijn grote spellenblog. Binnenkort een kinderfeestje? Neem dan een kijkje bij mijn draaiboeken en feestpakketten waarmee je makkelijk zelf een feestje thuis kan geven! Kinderfeestjes in superleuke thema’s, zoals Pokemon, Professor, Science en zeemeermin.

review spel kaartspel Kites tips voor spellen cadeau tip