Review: partyspel Stay Cool 999games

Bijgewerkt op: 13 jun. 2022

Deze decembermaand is een echte spelletjesmaand. Bij mijn beide dochtertjes komen er vriendinnetjes voor sinterklaasfeestjes met surprises en kerstlunches. Altijd worden er dan ook nog spellen uit de kast gepakt. Met groepjes vriendinnen spelen ze het liefst partyspellen, omdat die meestal voor veel gelach met en om elkaar zorgen. Spellen zoals 30 Seconds, Pictionary Air en Exploding Kittens. Van 999games kregen we hun nieuwste partyspel om uit te testen: Stay Cool.

Review: partyspel Stay Cool 999games

Partyspel Stay Cool

Onze verwachtingen van het spel zijn hoog, want Stay Cool is de winnaar van de verkiezing speelgoed van het jaar 2020 in de categorie 12 tot en met 17 jaar. Met twee tieners van veertien en twaalf jaar in huis vallen we precies in die categorie. Dus dit moet hèt partyspel voor mijn meiden en hun vriendinnen zijn. Met vriendinnen probeerden ze dit spel met z’n vieren uit.

Review:  kaartspel partyspel Stay Cool 999games

Duidelijke regels

De regels zijn vrij duidelijk: als je aan de beurt bent, moet je zoveel mogelijk vragen beantwoorden binnen de tijd van de zandloper. Een van je medespelers stelt je vragen van de blauwgroene kaarten. Dat zijn makkelijke vragen zoals “wat is je favoriete eten”?”, “welk geluid maakt een koe” en “waarin verandert na middernacht de koets van Assepoester?. Goed te doen toch deze vragen! Het zijn trouwens niet alleen vragen, maar ook opdrachten zoals “tel met 2 tegelijk terug van 23 tot en met 9”.

Een andere speler stelt je vragen van de rode kaarten. Daarop staan vragen zoals “”een huis van ijs” en ”een waarzegster kijkt in haar kristallen …”. Deze rode vragen moet je niet hardop beantwoorden, maar met letters op zeven dobbelstenen. Ook al hebben de rode antwoorden ‘maar’ drie of vier letters, het is lastig om die letters op de dobbelstenen te vinden.

Review: partyspel Stay Cool 999games uitleg

Punten scoren

Ook al zijn die vragen makkelijk, het is toch lastig om twee vragen tegelijk te beantwoorden en dan ook nog de een mondeling en de ander met de dobbelstenen. En dat je die zandloper steeds leger ziet worden helpt ook niet echt mee. Gelukkig heb je per ronde vier zandlopers de tijd, die een andere speler voor je draait en in de gaten houdt. Maar, deze eerste ronde won iedereen toch best wat punten met de goede antwoorden!

De tweede ronde

De tweede ronde was lichtelijk frustrerend voor degene die aan de beurt is. Je moet namelijk naast de vele vragen beantwoorden, ook nog degene die de zandloper draait vertellen wanneer hij moet draaien. Want ben je te laat met draaien, dan is dus je tijd en beurt voorbij. Dat betekent dus multitasken! Irritant is dat als je steeds op de tijd let, je hersenen ineens niet meer zo snel makkelijke vragen meer willen beantwoorden. Wat erg grappig is voor je medespelers en dus steeds harder om je gaan lachen. Dat heeft natuurlijk ook zo z’n effect op degene die aan de beurt is...

Review: partyspel Stay Cool 999games kinderfeestje

Stay Cool

Stay Cool, dat is waar het echt om draait bij de derde, laatste ronde. Want naast het beantwoorden van alle vragen en de zandloper op tijd laten omdraaien, moet je nu ook nog zelf bedenken wanneer de zandloper omgedraaid moet worden! De zandloper staat namelijk achter een doos, dus je moet in gedachten tot 30 gaan tellen. Je hoeft maar 1 seconde te laat te zijn en je beurt is om. Maar ben je te vroeg, dan heb je weer minder tijd over om de vragen te beantwoorden. Zo gek, je vergeet heel die tijdopdracht als je de zandloper niet ziet staan.

Snel partyspel

Na deze drie rondes is het spel voorbij en is het tijd om de punten te tellen. Heb je de meeste punten, dan ben je de winnaar. Maar ja, dan moet je dus wel punten gescoord hebben, want niet iedereen lukt het even goed zal je wel merken.

Met z’n vieren doe je ongeveer een half uur over het spel. Een grappig spel dus om tussendoor te doen. Tijdens het kerstdiner bijvoorbeeld tussen de gangen door of op oudejaarsavond. Speel je het spel met een paar stressbestendige personen, dan komt het wel goed met de gezelligheid. Maar kijk een beetje uit met echte stresskippen, want die kunnen misschien niet altijd even goed tegen het gelach van de rest!

400 weergaven0 opmerkingen