• van Kaat

Review: Nintendo Switch en games

Die Wii 1.0 was van zo’n goede kwaliteit, dat we ‘m pas vorig jaar Sinterklaas vervingen voor een Nintendo Switch. Niet omdat hij het begeven had, maar omdat er geen spellen meer voor gemaakt worden. De kids waren superblij met de Switch! En eigenlijk manlief en ik ook wel. Want wat een verschil zeg, echt een goede aankoop zo vlak voor de tweede lockdown! Waarom deze spelcomputer en de spellen een cadeautip zijn, leg ik je graag uit.

Nintendo Switch spelcomputer De Nintendo Switch kan je makkelijk op je tv, beamer of monitor aansluiten. Wil je met meer dan twee personen tegen of met elkaar gamen, dan is een extra set controllers (joy-con) handig. Met z’n vieren tegelijk op het grote scherm racen, dat vind ik het leukst! De meiden namen de Switch ook mee op vakantie. Met een kabeltje kan je het apparaat namelijk op elke tv aansluiten. (Tip: vergeet je oplader dan niet zoals wij!). Maar ook onderweg in het vliegtuig of de trein vermaken ze zich er opperbest mee. In de beschermhoes (die je los erbij kan kopen) zetten ze de Switch dan rechtop op het klaptafeltje neer (tafelmodus). Met ieder een controller in hun hand, spelen ze dan zo spellen op het (kleine) scherm van het apparaat zelf. Ook alleen kan je ermee gamen, want met de controllers aan de zijkant vastgeklikt, heb je een handheld spelcomputer. Op deze manier speelt mijn oudste het liefst Animal Crossing. Lekker in haar eentje, terwijl wij geen last hebben van die rare stemmetjes van de poppetjes. Of je klikt de controllers in de joy-con-houder, dan heb je een grote controller en kan je alleen op de tv gamen. Alleen hoeft trouwens niet, want je kan ook online tegen vrienden of onbekenden spelen.

Switch Games

Natuurlijk gaven we ze meteen een paar spellen bij de Switch. Mario Kart 8 Deluxe en Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Tokio 2020. Van hun tante kregen ze met kerst ook nog Animal Crossing New Horizons, van hun ooms Super Mario Party en Just Dance 2021. Zelf kochten ze ook nog New Super Mario Bros. U Deluxe.

De populaire games zijn best duur, ongeveer € 55,00. Vooral de eerste keer is het even slikken als je die doos opendoet er daar een klein kaartje in ziet zitten. Gelukkig zijn er regelmatig aanbiedingen, waardoor het behoorlijk wat kan schelen. Zo kocht ik net de nieuwe Just Dance 2022 in de aanbieding bij Bol.com met zo’n € 25,- korting! Tip is dus om voor dat je een spel koopt even de prijzen online te vergelijken, kan namelijk veel schelen.

Mario Kart 8 Deluxe

Het spel wat mijn jongste dochtertje een van de leukste spellen op onze Wii vond. Dus die game mocht echt niet ontbreken op de nieuwe Switch. Dit is echt een groot verschil met de Wii, wat een mooie graphics en zoveel circuits, wel 48! Het leukste is om met zijn vieren (of meer) tegen elkaar te racen op groot scherm. Elkaar proberen in te halen, af te snijden of tegenwerken met een van de voorwerpen die je tijdens de race kan verzamelen. Dit spel is en blijft echt haar grote favoriet.

Animal Crossing: New Horizons

Deze game speelt mijn oudste dochtertje het meest. De bedoeling is om je eigen onbewoonde eiland op te bouwen en in te richten. Je kan er allerlei nuttige dingen voor je eiland doen, zoals een huis bouwen, huis inrichten, hypotheek betalen, groente verbouwen, vissen, meubels maken, spullen verkopen en koken. Maar ook met diy projecten dingen maken, kleding ontwerpen, vlinders en cadeautjes vangen, andere eilanden bezoeken.

In het begin kan het een beetje saai zijn, wat niet gek is. Je moet namelijk van een onbewoond, dus leeg, eiland je eigen eiland maken. Dat verzamelen, maken en bouwen kost natuurlijk wel wat tijd. Een relaxte game wat je snel snapt en ontspannend werkt door het eilandleven!

Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Tokio 2020

Dit spel wilde de oudste graag, want de nieuwe Olympische sporten skateboarden en klimmen zitten er ook bij. Klimmen, dat is de sport die ze ongeveer drie keer per week doet. Totaal anders op de switch dan in het echt natuurlijk, maar toch leuk dat het erop zit. De andere nieuwe sporten zijn surfen en karate. Maar je kan nog veel meer sporten, zoals boksen, kanoën, rugbyen en boogschieten. Het leuke van deze game is dat je echt fanatiek de sport gaat doen. Heb je daar geen zin in, dan kan je ook hangend op de bank de sporten doen. Het is maar wat je zelf het leukst vindt.

Just Dance 2021

De jongste zit op dansen, hiphop / streetdance, helemaal haar ding! Aan alle versies van Just Dance voor de Wii hadden we niks meer helaas, dus kochten we de nieuwste versie vorig jaar (en nu dus net weer de 2022 versie voor onder de kerstboom). Dansen met haar vriendinnen op nummers van nu zoals van Billie Eilish en Dua Lipa, maar ook oudere en (voor mij) onbekende nummers. Superleuk om samen te doen, maar ook meteen een echte workout als je goed meedanst. Leuk voor jong en oud.

Super Mario Party

Ook bij deze game kan je, als je wilt, actief de spellen spelen. Het zijn bordspellen en 80 minigames. Je kan alleen, samen of tegen elkaar spelen. Dus samenwerken is ook wel ’s nodig. Het leuke hieraan is dat er zoveel verschillende games zijn. Dus je bent lekker afwisselend bezig, met voor iedereen wel wat naar zijn zin. Omdat de mini games niet lang duren, doe je echt veel verschillende games in korte tijd.

Super Mario Bros. U Deluxe

De moderne versie van het Mario spel waar het ooit mee begonnen is. Dus lopen, rennen, springen in de wereld van Mario tussen blokjes en door buizen. Natuurlijk ook geheime of kortere weggetjes vinden, munten verzamelen en vijanden ontwijken of verslaan. Bij deze nieuwe Switch uitgave zit ook nog Super Luigi U. erbij, dus je hebt er nog een extra spel bij. Een klassieker deze Mario Bros die iedereen wel kent en nog steeds uitdagend is om alle levels te halen.

Heb jij nog leuke tips voor Nintendo Switch Games?

1 keer bekeken0 reacties