Review: Smartgames Criss Cross Cube, Tower Stacks, IQ mini Hexpert en IQ Twins

Bijgewerkt op: 20 nov. 2023

Smartgames, wie kent de spellen niet? Heb je ze niet thuis, dan kennen je kids ze vast wel van school. Want ze zijn niet alleen leuk, maar ook leerzaam. En dan niet op een voor je kinderen saaie, maar juist uitdagende manier! Wat wij van de verschillende Smartgames vinden, lees je in deze blog.

Review Smartgames IQ Twins spel reisspel Atlantis escape

SmartGames

Smartgames zijn denkspellen voor één persoon. Denkspellen waarbij je logisch en ruimtelijk moet denken. Elk spel heeft veel levels. Je begint met nummer 1 bij starter en eindigt bij heel hoog bij Wizard. Van makkelijk naar extreem moeilijk dus. De spellen zijn er voor jong tot oud. Zelfs voor allerkleinsten vanaf3jaar zijn er al spellen, bijvoorbeeld het spel Drie kleine biggetjes .

Toen de meiden in de laagste groepen op school zaten, hadden wij van Smart Games Aqua Bella, Hide & Seek Safari en Penguins on ice. Spellen die er vrolijk uitzien, met grote stevige stukken en veel verschillende uitdagingen. Later gingen we over naar Temple Trap, Road Block en Atlantis Escape. Nieuwe uitdagingen passend bij hun leeftijd, met kleinere stukken en nog meer challenges. Handig om te weten: de spellen zijn van goede kwaliteit, ze blijven goed, dus kan je ze bijvoorbeeld na een jaartje ruilen met iemand of verkopen. Die spellen zijn namelijk populair!

Review smartgames criss cross cube

Criss Cross Cube

Van Smartgames kregen wij het nieuwe Criss Cross Cube spel. Echt een compleet nieuwe variant, een nieuw concept. Een spel waarbij je gekleurde schroeven in verschillende lengtes in een kubus moet proberen te draaien. Probleem is dat ze maar op 1 manier passen door de verschillende afmetingen van de schroeven. Er zijn 80 puzzels om op te lossen. Dus dat betekent veel schroeven in de kubus draaien. En er weer uit als je fout gaat, wat nogal 's gebeurt.

Niet alleen de schroeven zijn een uitdaging trouwens. Want hoe verder je in het boekje komt, hoe moeilijker het begin van de puzzel wordt. In het boekje staat een afbeelding van je startpositie. In het begin zijn dat twee vlakken van de doorzichtige kubus. Maar bij de lastigste niveaus 'Master' en 'Wizard' staat er nog maar 1 vlak! Dus dan moet je maar hopen dat je de kubus goed houdt, echt lastig. Daardoor ook weer superleuk deze nieuwe variant!

IQ Twins

En nu is het de IQ fase. Dat zijn kleine, compacte puzzels waarbij je verschillende stukjes moet proberen neer te leggen of te bouwen met 120 uitdagingen! Handig formaat, zodat je ze makkelijk mee kan nemen voor onderweg of in de trein. We hadden al de IQ Puzzler pro, Plugs & Play, IQ XOXO. Wij mochten van SmartGames IQTwins en IQ mini Hexpert, uitproberen. Leuk voor zowel kinderen vanaf 7 jaar als voor volwassenen.

“Nog zo’n spel?” hoor ik je denken. Ja, echt, ze zijn elke keer weer anders en het blijft uitdagend! Dus ik was blij dat we IQ Twins mogen uitproberen. Het is hetzelfde concept, dus een stevig doosje waarin alle puzzelstukjes zitten en ook het boekje met alle 120 challenges. Deze keer zijn er van alle puzzelstukken twee dezelfde. Twins dus, maar net als bij tweelingen toch net een klein verschil. De dubbele versie is iets vergroot. Dus dan denk je dat het past, maar toch net niet. Of zoals het beschreven staat: Het ene puzzelstuk moet je onder een hoek van 90° op het spelbord leggen, terwijl het andere stuk enkel onder een hoek van 45° past.” Zoals ik al zei, uitdagend!

Review Smartgames IQ Twins spel reisspel

Klein en compact formaat: ideaal reisspel

Het spel kreeg ik een dag voor ons dagje naar Antwerpen in de brievenbus. Dus die nam ik meteen mee voor in de trein. Zoals altijd werd de op 1 na moeilijkste uitgekozen om mee te beginnen. Hoezo elke keer weer? Nou, als we die snel kunnen oplossen, dan is het te simpel. Nog nooit snel gelukt trouwens. Na een kwartier moesten we overstappen in Breda en nog was de challenge niet opgelost. Toen was het spel eigenlijk al goedgekeurd, want die was echt moeilijk. Dus in de volgende trein werd begonnen bij het begin, zoals het hoort.

IQ Mini Hexpert

Ook deze IQ is hetzelfde concept: een compact doosje met felgekleurde puzzelstukjes, dit keer op jaszak formaat, dus nog kleiner dan de andere IQ spellen. Deze mini variant heeft echter geen boekje met uitdagingen. Die uitdagingen moet je namelijk zelf verzinnen. Dat is heel simpel: je verplaatst gewoon de blokkers (verschuifbare staafjes in het doosje) naar een andere plaats en je hebt weer een nieuwe puzzel. Natuurlijk is het veel leuker om iemand anders die blokkers te laten verplaatsen. Dus om de beurt mag iemand een nieuwe puzzel maken voor de ander. En stiekem zit je dan mee te kijken hoe die puzzel wordt opgelost. Handig en leuk om in je jaszak mee te nemen als je uit eten gaat bijvoorbeeld of in de trein.

Review Smartgames IQ mini hexpert

Tower Stacks

Het spel Tower Stacks is vakjury en publiekswinnaar van de speelgoed van het jaar verkiezing 2023. Je snapt dat wij daardoor hoge verwachtingen hebben van het spel. We kregen het spel van SmartGames om te testen!

Het idee van deze smartgames is hetzelfde als alle andere smartgames die wij hebben: los de 80 puzzels op, van makkelijk naar moeilijk. Maar, deze keer gaat het om ruimtelijk inzicht. We moeten namelijk kastelen gaan bouwen van de 9 torens. Elk puzzelstuk heeft een stuk kasteelmuur met daarop een toren. Alle torens hebben een andere kleur en elk puzzelstuk heeft een andere vorm.

Review Smartgames Tower Stacks

Netjes beginnen we met de eerste puzzel, de aller makkelijkste. Hiermee is meteen duidelijk hoe het werkt. Van de puzzelstukken een degelijk kasteel bouwen. Wat dus betekent dat het kasteel stevig moet zijn en geen overhangende of uitstekende delen. De puzzelstukken moeten echt passen en volledig op een ander puzzelstuk staan. De eerste lukte (gelukkig) meteen, dus gingen we meteen door naar de eerste van de volgende categorie. Ook die lukte best snel, wel met een paar keer goed kijken en testen hoor!

Bij de rode categorie, vonden we nummer 40 best wel een uitdaging. Na vele pogingen bleek dat het een heel hoog kasteel werd (die op de foto). Dat is dus ook meteen het lastige aan deze puzzel: je weet alleen wat de basis is van het kasteel. Dus waar je je toren op moet zetten. Maar hoe hoog het kasteel wordt, dus hoeveel lagen er zijn, dat weet je pas als je het kasteel gebouwd hebt. Best lastig, vandaag dat het spel voor 8 jaar en ouder is. Echt een leuke, nieuwe en uitdagende variant op de andere Smartgames die we hebben.

Review Smartgames Towers Stacks IQ puzzler cubes

Spellen tips

Kijk voor nog meer speltips in mijn grote spellenblog. Het zou ook leuk zijn als je een kijkje neemt bij mijn draaiboeken en feestpakketten voor kinderfeestjes. Daarmee kan je zelf makkelijk thuis een superleuk feestje organiseren. Wat dacht je bijvoorbeeld van een professorfeestje of Harry Potterfeest.

Recente blogposts

Alles weergeven