Review: bordspel 10 dagen door Europa

Voor de feestdagen komen er veel nieuwe spellen uit. Een van die nieuwe spellen is het bordspel 10 dagen door Europa. Een spel wat over reizen gaat, leuke combi voor ons nu wij van reizen en spellen houden! Superleuk dan ook dat we dit spel van Megableu mochten uitproberen.

Review: bordspel 10 dagen door Europa

Met de camper op reis

Het Volkswagenbusje op de doos is wat meteen opvalt. Dat busje herkennen we meteen, nu het stiekem een droom is om zo’n busje te hebben. Naar de bergen om te wandelen en klimmen, maar voor ook een steden-strand-roadtrip.

Roadtrip spel

Een roadtrip is ook precies wat je moet doen bij dit spel. Namelijk in 10 dagen door heel Europa. Nou ja niet heel Europa, maar door 10 aaneengeschakelde landen rijden. Of een land minder als je gaat vliegen of met de boot gaat. Want dat kan ook!

Review: bordspel 10 dagen door Europa Megableu

Tactisch spel

Klinkt simpel, 10 landen achter elkaar doorgaan. Maar dat is het dus echt niet. Je bent namelijk afhankelijk van de landen kaarten die je van de stapel trekt. De eerste uitdaging zit ‘m al in je begin kaarten. Om de beurt trek je namelijk 10 startkaarten. Die moet je per kaart, dus per beurt, in je 10 dagen rekje neerzetten. Dat betekent meteen goed nadenken wat waar ligt en bekijken wat er in de buurt ligt. Zodra je een kaart hebt neergezet mag je deze namelijk niet meer verplaatsen.

Uitdagend bordspel

Heeft iedereen zijn startkaarten neergezet, dan begint het gepuzzel. Is het jouw beurt, dan trek je een kaart van de trekstapel. Deze kaart mag je ruilen met een van je kaarten om te proberen er een aaneengesloten route van te maken. Heb je niets aan die kaart, dan leg je hem op een van de drie aftrekstapels. Legde iemand voor je een goede kaart voor jou op de aflegstapels, dan mag je ook die kaart pakken in plaats van een kaart van de trekstapel.

Sommige landen liggen ver van elkaar vandaan. Gelukkig zijn er bruggen die sommige landen verbinden, waardoor afstand geen probleem is. Voor ver uiteen liggende landen is er de vliegtuigkaart waarmee je van het ene naar het andere land kan vliegen. Probleem is wel dat je alleen kan vliegen van en naar landen die dezelfde kleur hebben als je vliegtuigkaart. Ook dit moet dus weer aansluiten op elkaar.

Tot slot zijn er ook nog bootkaarten. Met bijvoorbeeld de Middellandse Zee bootkaart kan je varen van het ene land naar een ander land dat aan die zee ligt.

Review: bordspel 10 dagen door Europa tactisch spel

Winnaar

Het gaat er tijdens het spel dus om dat je je kaarten slim wisselt. Een beetje logisch en tactisch nadenken is hierbij dan ook handig. Maar zelfs dan ben je nog steeds afhankelijk van de kaarten die je aan het begin van het spel en tijdens je beurt trekt. En dan ben je ook nog ’s afhankelijk van wat je tegenstanders als kaarten afleggen. Ook hen moet je wel goed in de gaten houden. Dus de hele tijd ben je echt met het spel bezig, niet alleen tijdens je beurt.

Heb je goede kaarten en goed gewisseld, dan heb je kans dat je als eerste je route door europa compleet maakt. Dan heb je gewonnen! Afhankelijk van je kaarten en het aantal medespelers duurt een spel ongeveer 20 tot 30 minuten. Leuk, uitdagend spel dus om te doen met wat oudere kinderen. Wij gaan het dan ook zeker nog vaker uit de spellenkast pakken.

Tips voor leuke bordspellen, kaartspellen dobbelspellen

Nog meer tips voor leuke spellen

Wil je nog meer leuke tips voor spellen? Kijk dan ’s naar mijn grote spellenblog. Hierin staan tips voor bordspellen, kaartspellen en dobbelspellen met uitleg erbij. Ook dit spel heb ik daar in gezet, nu we het echt een succes vinden!

Kinderfeestje

Neem ook meteen een kijkje bij mijn kinderfeestjes, zoals het reis om de wereldfeest (spel is een goede cadeautip hierbij!) of het professorfeest. Omdat ik draaiboeken en feestpakketten verkoop waarmee je makkelijk zelf een kinderfeestje thuis kan organiseren, blog ik ook over traktaties en cadeautips zoals spellen. Bj kinderfeestjes horen immers traktaties, taarten en cadeautjes!