top of page
  • Foto van schrijvervan Kaat

Een dagje New York thuis, een Amerikaans thuisfeestje!

Bijgewerkt op: 14 jun. 2022

Helaas gaat onze reis naar de droombestemming van de meiden, New York, door Coronamaatregelen niet door. Ondanks dat dat echt heel jammer is, besloten we er toch wat leuks van te maken. We gaan gewoon voor de nep naar New York! Gewoon thuis, maar toch in New York. Klinkt misschien gek, maar we hebben het echt superleuk samen gehad! Dus wie weet krijg jij hierdoor ook zin om toch een dagje voor de nep weg te gaan in de meivakantie.

Amerikaans thuisfeestje!

In de stemming komen

Om alvast in de vakantiestemming te komen, kijken wij de week voor vertrek vaak films die over die stad gaan. New York is echt een populaire filmstad, dus we konden kiezen uit veel films. 100% Coco New York zagen we al in de bioscoop, net als huisdiergeheimen en Superman. Ook Madagascar, Annie, alle dansfilms Step Up en Mr. Popper’s Penguins hadden we al ’s gezien. Dus we gingen voor Night at the Museum, New York Minute en de dansfilm Body Language.

Door die films waren we al een beetje in de juiste stemming. Om het nog meer te krijgen, begonnen we de dag natuurlijk met een Amerikaans ontbijt, met geluiden van New York op de achtergrond. Daar heb je een playlist van op Spotify, metrogeluiden en drukke kruispunten. Maar om het echt af te maken deden we na het American Breakfast een quiz. Die maakte ik zelf met allerlei weetjes over New York. Maar ook met foto’s uit reisbrochures, handig zo’n goede vriend met een eigen reisbureau.

dagje New York thuis feestje

Op pad

Voor New York hadden we al heel wat plannen gemaakt. Natuurlijk zitten daar de standaard toeristische attracties als bovenop een wolkenkrabber staan, streetart bewonderen in Brooklyn , fietsen of skaten in Central Park, de gele taxi’s tellen en lopen over de Brooklyn Bridge bij. Die dingen (en meer) liet ik de meiden opzoeken op een grote plattegrond van New York. Natuurlijk horen daar stukjes met de metro bij. Dus ze waren wel even bezig met alle routes zoeken.

Ook voor hier thuis in Tilburg zette ik wat punten op een plattegrond. Punten die look-a-like toeristische attracties uit New York zijn. Nou ja, met heel veel fantasie dan. Want onze eigen wolkenkrabber Westpoint mag dan wel bij een van de hoogste gebouwen van Nederland zijn, met 48 verdiepingen is dat is nog niet de helft van het Empire State Building met 102 verdiepingen. En de brug over de Piushaven is ook net niet de Brooklyn Bridge zeg maar. Maar toch, zo hebben we wel gefietst door de stad en onze fantasie op hol laten slaan. De skyline van New York tekenen mocht deze dag dan ook niet ontbreken!

Tekenen New York skyline feestje

En dan zijn we ook nog virtueel op pad gegaan. Als je wilt kan je verschillende musea online bezoeken via Google Earth zoals het American Museum of Natural History en het Metropolitan Museum of Art. Maar wat de kids echt tien keer leuker vinden is de M&M’s Store, Toys ‘R Us, Dumbo, Fifth Avenue en de Brooklyn Bridge.

Foto’s

Natuurlijk deden we heel toeristisch, dus maakten we van alle dingen foto’s onderweg. Kochten we wat lekkers om tijdens onze sightseeing tour te snacken. Op zich wel een grappige ervaring om zo in je eigen stad op pad te gaan!

Iedereen voor de gek houden met een bewerkte foto, dat hoort er op zo’n dagje ook echt bij! Met de app Clips kan je als achtergrond (scene) stadsgezicht een foto maken van jezelf met New York op de achtergrond. Of plak jezelf in een foto van New York. Manlief zijn er al een keer geweest, dus we gebruiken onze eigen foto’s we voor wat digitaal plak en knipwerk.

New York cheese cake kinderfeestje

American Food

Als je mij en mijn gezin al wat langer volgt en kent, dan had je kunnen verwachten dat we ook veel aandacht besteden aan het eten. Als ontbijt stond er American Pancakes en Cinnamon rolls op het menu. Als lunch hotdogs, bagels en sandwiches. Met grote verse smoothies erbij ter compensatie van al dat eten. Als avondeten hadden we broodjes pulled Chicken en hamburgers.

Natuurlijk moest er ook wat gebakken worden. Daarom hadden we ook de ‘Carlo’s Bakery’ opdracht. De Italiaanse Buddy van Carlo’s Bakery komt uit New York, heeft daar meerdere winkels en bakkerijen en bakt in zijn tv programma op TLC megagrote taarten. Daar zouden we zijn specialiteiten cannoli en lobstertail gaan proberen. Maar omdat dat er nu niet in zit, moeten we zelf maar gaan bakken. De oudste bakte een New York Cheesecake met hulp van Dr. Oetker, de jongste ging aan de slag voor Lemon Poppy Seed Muffins.

En dat was nog niet alles. We deden namelijk nog meer met eten: snoepspelletjes! Wie kan het snelste m&m’s op kleur sorteren, jelly beans smaken raden en de skittles proef.

Amerikaans feestje kinderfeestje thuis skaten

The gym

Een beetje beweging kan geen kwaad na al dat snoep en eten. Dus trok de jongste haar skates aan, pakte de oudste haar skateboard en wij onze hardloop kleren. Het was tijd om net als vele New Yorkers actief te zijn in Central Park, oftewel het Leijpark. Om vervolgens ’s avonds weer neer te ploffen op de bank voor een New York film met popcorn en nacho’s.

Wereldreis

Voor New York hadden we al heel wat plannen gemaakt. Natuurlijk zitten daar de standaard toeristische attracties als bovenop een wolkenkrabber staan, Street art bewonderen in Brooklyn , fietsen of skaten in Central Park, de gele taxi’s tellen en lopen over de Brooklyn Bridge bij. Die dingen (en meer) liet ik de meiden opzoeken op een grote plattegrond van New York. Natuurlijk horen daar stukjes met de metro bij. Dus ze waren wel even bezig met alle routes zoeken.